Projektbeskrivelse

Projektet er et samarbejde mellem Svendborg Bibliotek, Svendborg Erhvervs- og gymnasium (SESG) samt udvalgte firmaer i nærmiljøet.

Projektets hypotese er, at elever på mellemtrinnet opnår læselyst via de praktisk-musiske fag, og vi tager afsæt i Folkeskolens formålsparagraf om virkelyst og dannelse. Derfor inddrages de praktisk-musiske fag, hvor krops-og sansemæssig tilgang til erkendelse og læring er i centrum. Projektets mål er at hæve antallet af læsemotiverede og læselystne elever på mellemtrinnet med effekt på elevernes læsekompetencer som forudsætning for at gennemføre relevant ungdomsuddannelse.

På Skårup Skole skal 4.-6. klasse og faglærere med fagene madkundskab og håndværk & design arbejde med elevernes læsekompetencer, når informationer anvendes i praktisk-musisk-faglighed. 

På SESG følger eleverne på 6. årgang nogle praksisforløb på specifikke linjer, som har innovative, kreative og håndværksfaglige vinkler for at koble elevernes læseinteresser, virkelyst og studiekompetencer sammen. Vi ønsker at åbne for en bred vifte af muligheder gennem øget viden om erhvervsskolernes tilbud, når eleverne står foran deres uddannelsesvalg.

For at afdække elevernes læsemotivation og læselyst tager vi afsæt i en læseundersøgelse gennemført med ph.d. i børnelitteratur og børns læsevaner,Stine Reinholdt Hansen, der har været med i den landsdækkende læselystundersøgelse i 2017 for Læremiddel.dk

Efterfølgende vil læsevejledere fra SESG og Skårup Skole samt skolens læringsvejledere (skolebibliotekarer) arbejde med at udvikle læsekompetencer, læsemotivation og læselyst.

Det Pædagogiske Læringscenter (PLC) på Skårup Skole vil være tovholder i forhold til transformationen af undersøgelsesresultaterne, når den praktisk-musiske dimension fra folkeskolen møder erhvervsskolens praksisfaglige metoder. PLC vil også stå for undervisning og udstillinger af  blandt andet elevprodukter og temaudstillinger om design og håndværk for at motivere eleverne til læselyst. 
Vi ønsker at kvalificere elevernes oplevelser og sansninger fra de udvalgte praktisk-musiske fag ved at løfte dimensionen ind i den almene dannelse i mødet med tekster og læringscentrets aktiviteter. 
I de kommende år bærer årshjulet derfor overskriften ”Læsning og den praktisk-musiske dimension” og hele det musiske område har vores bevågenhed.  

Samarbejder med Svendborg Bibliotek fokuserer på vejledning af eleverne ombøger og lydstreaming til fritidslæsning og at booste elevernes læselyst.

Den åbne skole er desuden kendetegnet ved et samarbejde mellem skole og virksomheder. I løbet af processen vil eleverne således besøge lokale virksomheder for at se design og fagligt håndværk og antagelig blive inspireret til nye handlemuligheder, såvel uddannelsesmæssigt som med hensyn til udvikling af læsemotivation og læselyst.

Projektets styregruppe består af skoleleder Steen Christian Knutzen, viceskoleleder Karin Lundgaard, konsulent Jette Berthelsen fra Svendborg kommune og projektleder Merete Skjødt Jørgensen

Yderligere information om projektet ved henvendelse til
projektleder Merete Skjødt Jørgensen: merete.skjodt.jorgensen@svendborg.dk
eller
skoleleder på Skårup Skole: steen.christian.knutzen@svendborg.dk

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Artikler i Folkeskolen, lærernes fagblad

DR-reportage fra SESG med 6.ab fra Skårup Skole

Statusbeskrivelse april 2021