Indsatserne

Link til evalueringsflowchart

I udviklingsprojekt "At håndværke sig til læselyst" har vi gennem de to projektår en del indsatser for eleverne fra 4.-6. klasse ( i projektår to drejer det sig om elever fra 3.-7. klasse).

Her er et lille uddrag af indsatser og fokus:

Indsatser for 6. årgang på SESG (Svendborg erhvervsskole):
Hvert efterår er 6. årgang på SESG, hvor de deltager i projekter og undervisning på henholdsvis BYG og FOOD. I alt 6 dage pr. år med konstruktion og maling af ølkasse (BYG) og arbejde med slagterfaget og i bageriet (FOOD). 

På SESG samarbejder læse- og uddannelsesvejlederen med Skårup Skoles læsevejleder og læringsvejleder om læsning, kompensatorisk IT og uddannelseskompetencer.

Indsatser for 4.-6. årgang på Svendborg Bibliotek:
Flere gange årligt er klasserne på læseboost på Folkebibliotekets filial  Skårup. Indholdet er nøje anlagt på elevernes interesser og sat i en faglig kontekst fra fagene madkundskab og Håndværk og design.
I projektår ét handlede det oftest om skønlitteraturen ud fra genremæssige interesser, og i projektår to har vi fokus på tema omkring vikingetiden samt efterfølgende brug af læsevaneundersøgelsens resultater.

Indsatser i fagene madkundskab og håndværk og design:
Faglærerne udvælger hvert år 3 temaer som sættes i udviklingsprojektrammen. Det vil sige at der indtænkes alle de faktorer vi har arbejdet med gennem ansøgningen: elevindflydelse, flow, læselyst, højtlæsning mv.



Nogle temaer har drejet sig om augmenteret virkelighed, boomerangen, redefinering af vikingehåndværket, mad og sanserne, klima på bordet, køkkenhygiejne, sund mad er godt for dig, parter en gris, sensorik mv.

Indsatser med eksterne kunstnere;
I år (2020) inviterede vi filtekunstner Mette Østman til at filte en uge med alle klasserne fra 3.-7. årgang. Der blev produceret brætspil med spændende brikker og flotte krukker.
Elverne på 5. årgang var på kunstværkstedet på Frederiksøen hos billedhugger Bente Hovendal, hvor arbejdet drejede sig om læselystord omsat til relieffer. To dage med fokus på ideer og processer. 

Indsatser med firmaer og institutioner:
En del af projektet drejer sig også om at knytte firmaer og institutioner til projekt og skolen. Således har vi truffet aftale med Kolding Designskole om besøg og samarbejde i foråret 2021 for valgfagsholdet på 7. årgang.
Madkundskabsholdet i 7. klasse arbejder 2 dage på LOMA (et forskningsprojekt omkring lokal og sund mad på Nymarkskolen). He skal eleverne designe en ny teenageburger som produceres til LOMA.

Indsatser fra skolens læsevejleder og PLC:
PLC arbejder med materialesamlingen, udstillingsmiljøet og indsatser ift. elevernes fritidslæsning (at være endnu skarpere på at finde den rigtige bog (også multimodalitet) til eleven på det rigtige tidspunkt). Ligeledes arbejdes der med læsestrategier og læsemotivation. Der samarbejdes med Svendborg Bibliotek ift. læseboost. PLC´s aktivitetskalender har temaet: læselyst i de praktisk-musiske fag.
I forbindelse med læseforsker Stine Reinholdt Hansens læsevaneundersøgelse på Skårup Skole i august/september 2019, omsættes resultaterne til brugbare handlinger på lærer-elevplan. Læsevejlederen arbejder sammen med PLC-vejleder med at krydse læsekompetencer med læsevaner fra undersøgelsen.






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Artikler i Folkeskolen, lærernes fagblad

Statusbeskrivelse april 2021